تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، در گفتگو با «رویداد۲۴»

بازار خودرو | رفتار دولت در بازار خودرو، خریداران را ناراضی‌ کرده است | طبقه خریداران خودروی صفر تغییر کرده است

خودروسازان با اعلام ضرر انباشته ۲۲۰ همتی از دولت مجوز افزایش قیمت گرفته‌اند. افزایش قیمت مداوم خودرو به همراه عدم انجام به‌موقع تعهدات، بازار خودرو را بدل به یکی از پرریسک‌ترین و شلخته‌ترین بازارهای ایران کرده است.

بازار خودرو | افزایش قیمت پژوپارس

رویداد۲۴| امیرحسین جعفری: سال گذشته، خودروسازان در نامه‌ای به دولت اعلام کردند زیان انباشه شدیدی دارند و باید مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شوند؛ ماده‌ای که اجازه می‌دهد پشنهاد عبور از ورشکستگی بنگاه‌های بزرگ در دولت مطرح شود که نتیجه آن، افزایش قیمت است. خودروساز‌های داخلی با ۲۲۰هزار میلیارد تومان (همت) زیان انباشته که ۶۰ همت آن متعلق به قطعه‌سازان است، از دولت جواب مثبت گرفتند و در چند نوبت و به آرامی قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

در آخرین نوبت، چند روز قبل قیمت پژو پارس، افزایش یافت و خریداران با حضور در نمایندگی‌ها، به رفتار شتابزده خودروسازان و همدستی دولت با آن‌ها اعتراض کردند. متقاضیان پژوپارس در روزهای اخیر مقابل ساختمان‌های ریاست جمهوری، شورای رقابت، وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی تجمع کردند و خواستار احقاق حقوق خود شدند.

مسیح فرزانه، کارشناس خودرو، درباره پیامد‌های رفتار دولت درباره قیمت‌گذاری خودرو یا به عبارت صحیح‌تر، عدم قیمت‌گذاری آن به «انتخاب» می‌گوید:

* با توجه به چالش مالی که خودروساز‌ها در سال 1402 پشت سر گذاشتند، امسال سال بسیار سخت‌تری است. با تداوم رفتار‌های ناراضی‌کننده‌ دولت در بازار خودرو، شرایط به سمتی رفته که مصرف‌کننده احساس می‌کند کسی حرفش را نمی‌شنود.

*نمونه‌ای از این تصمیمات ناراضی‌کننده دولت ماجرایی بود که در ثبت‌نام پژوپارس‌ در سال گذشته رخ داد. اول به متقضیان گفتند دیگر این خودرو تولید نمی‌شود و خودرو جایگزین بگیرید. مردم قبول نکردند و شورای رقابت گفت ثبت‌نام در سامانه تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند و خودروساز می‌تواند تحویل هم ندهد. وقتی مصرف‌کننده چنین چیزی را می‌شنود، مسلماً معترض می‌شود.

* چنین رفتار‌هایی قطعاً باعث خروج سرمایه از بازار خودرو می‌شود. جذب سرمایه در بازاری رخ می‌دهد که اعتماد در آن وجود داشته باشد. مردم ما از بازار بورس لطمه دیده‌اند، از سکه هم لطمه دیدند و در زمینهٔ خودرو هم چنین وضعی رخ داده. اما این دلزدگی از بازار خودرو، در نهایت خودرو را از حالت سرمایه‌ای خارج نمی‌کند و خودرو در نهایت حاشیه سود خود دارد.

با تصمیمات دولت در جهت افزایش قیمت خودرو، طبقه خریداران خودرو تغییر می‌کند

*از اردیبهشت سال گذشته تاکنون که بازار با ۳۰درصد کاهش قیمت دستوری مواجه شد، خیلی از کسانی‌که در بازار خودرو دنبال سرمایه بودند، از ترس تصمیمات دولت از بازار کنار رفتند. متأسفانه رفتار‌های دولت، عدم‌تحویل‌ها و فاصله درآمد مردم با تورم، باعث شد خیلی از مصرف‌کننده‌ها خرید خودروی صفر کیلومتر را کنار بگذارند. این اتفاق در سال ۱۴۰۳ بیشتر خواهد شد. این وضعیت در بازار لاستیک و لوازم یدکی هم وجود دارد و مردم حتی در خرید قطعات هم به سمت خرید قطعات دست دوم رفته‌اند که خیلی خطرناک است.

با خبردرمانی مشکل حل نمی‌شود، باید تولید را بالا بُرد

*اتفاق روز گذشته برای من خیلی تعجب‌آور بود که وزیر صمت گفت هدفگذاری ما در سال ۱۴۰۳ تولید ۱.۷ میلیون خودرو است. سال گذشته ۱.۶ میلیون خودرو هدفگذاری کردند اما ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو از برنامه خود عقب ماندند. با گفتگو و خبردرمانی سیاست‌گذاران اتفاق خوبی حاصل نمی‌شود. باید به سمت افزایش تولید رفت، بخش زیادی از مصرف‌کنندگان ما خودرو داخلی استفاده می‌کند و تا زمانی‌که تشنگی بازار پوشش داده نشود، دچار چالش هستیم.

*با توجه به تأثیرگذاری صحبت‌های مسئولین، احساس می‌کنم در هفته‌های آینده افزایش قیمت خواهیم داشت.


بیشتر بخوانید:

واکنش عجیب وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس


*وقتی به تشنگی بازار پاسخ ندهند، تحویل‌ها درست انجام نمی‌شود و عرضه و تقاضا دچار مشکل می‌شود. به موازات این شرایط، تنش قیمتی هم خواهیم داشت و در نتیجه شاهد اعتراض مردم هستیم. بخشی از وعده‌هایی که فاطمی امین برای افزایش تولید و توزیع داد، به دوره علی‌آبادی منتقل شد اما علی‌آبادی هم تعهدات وزیر قبلی را گردن نگرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
جانان پیامبر صاحب کل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
0
2
چند بار بگم گفتم خب ادم های اصلی خودرو سازان کشور همان نره خر ها تا اومدم گردن میزنم یا که همچی بیان یک ویک توضیح بدن.. وگرنه صد درصد میزنم.. بدهم با دست بند میگم بیارنشون حالا نگاه کنید چکارشون می کند صاحب کل.. پادشاه پیامبررررر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
0
2
مملکت .... کاش اردیبهشت 1401 واردات را انجام داده بودند...!!
مح3ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
0
4
وطنم چیزی ازتو باقی مونده؟؟؟؟
چقدر دزدی و خوردن حق مردم مظلوم راحت شده!!!!
اینم یک اجبار و ستم جدید بصورت عیان در ١۴٠٣
خودشون بریدن(نوبت زدن بدون منطق)
خودشون دوختن(قیمت میدم به دلخواه و در لحظه)
خودشون هم پوشیدن تنمون(تحویل هم میدن،اونطوری که عشقشون می‌کشه).
خدااااااااااااااااااااااااا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان